Gezonde koekreep zonder suiker


Gezonde koekreep zonder suiker
Gezonde koekreep zonder suiker
Even geen boterkoek, aardbeiensloffen, brownies. Vandaag staan er goed gevulde bars op het menu. Instant energiebars. Daarbij… zie ze er niet leuk uit? Eigenlijk ben ik gewoon mijn kast ingedoken om te kijken wat daar maar ligt te wachten. Ik koos voor gedroogde vruchten voor wat zoetheid, vezels. Gojibessen omdat ze zo mooi rood zijn, pompoenpitten omdat ze zo lekker bijten en mooi groen zijn. Wat quinoa voor de mooie spikkels en knapperige bite.
Gezonde koekreep zonder suiker die je zo in je tas kunt meenemen  

Zie het recept als een basis, pas het aan naar je smaak. Je hoeft zeker geen superfood te gebruiken voor een lekkere reep, maar misschien heb je nog wat restjes?


Er zijn veel alternatieven voor suiker zoals kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, honing, agavesrioop, oersuiker.  Maar heb je dit niet of zijn deze suikers gewoon niet aan jou besteed, gebruik dan gewone kristalsuiker, maar probeer het wat te beperken. Toch is het gebruik van gewone en alternatieve suiker in je baksels niet alleen lekker zoet. Suiker carameliseert en  hierdoor kleeft je koek wat steviger aan elkaar. De gedroogde vruchten zullen je in deze reep al veel zoetheid geven.

Gezonde koekreep zonder suiker
Gezonde koekreep zonder suiker

Gezonde zoete koekreep

Benodigdheden bijvoorbeeld maar wees zelf creatief:

  1. 250 gram dadels heel fijn gesneden of gepureerd

  2. 150 gram volkoren (spelt)bloem

  3. 70 gram havermout

  4. 20 gram zemelen

  5. 50 gram quinoa

  6. 70 gram pompoenpitten

  7. 125 gram geroosterde pinda’s en walnoten

  8. 2 eieren

  9. 50 gram cacao nibs

  10. 3 flinke theelepels kaneel

  11. 70 gram oerzoet of  kokosbloesemsuiker

  12. snufje zout

  13. 4 eetlepels (lactosevrije) melk

  14. 4 eetlepels pindaolie of kokosolie (of andere olie zonder sterke smaak)

Gezonde koekreep zonder suiker
Gedroogde vruchten in een koekreep gebruiken

Zo maak je gezonde koekreep zonder suiker

  1. Mix het geheel met je handen goed door elkaar. Is het te nattig? Voeg dan nog wat (volkoren) bloem toe. Is het te stug? Voeg dat nog wat vocht toe. Bijvoorbeeld melk, vruchtensap of water.

  2. Duw de ingrediënten in een brownie bakvorm.

  3. Omdat mijn vorm een beetje te groot was heb ik een deel gevuld met gedroogde peulvruchten.

  4. Bak de repen zo’n 17-20 minuten in een oven van 175 graden (hete lucht oven).

  5. Laat de plaat goed afkoelen.

  6. Snij de plaat in repen.

  7. Met wat bakpapier en een leuk kleurig touwtje heb je een bijzonder verpakking altijd bij de hand.


Gezonde koekreep zonder suiker

Tip: vries je gezonde koekrepen per stuk in. Zo kun je wanneer je ze nodig hebt ze per stuk uit de diepvries halen.


0 opmerkingen

Gerelateerde posts