Bananenbrood a la gezond (er)


Bananenbrood a la gezond (er)
Bananenbrood a la gezond (er)
Als wij bananen over hebben thuis dan bakken we vaak bananenbrood! Deze versie is een beetje anders; Bananenbrood a la gezond (er). Bananenbrood? Eigenlijk vind ik het meer bananencake dan brood, maar ja, de roots van dit recept ligt in Amerika en zo wordt dit brood genoemd.

Soms kook je in de keuken met restjes. Maar met bakken heb ik dat af en toe ook. En zo knutselde ik wat aan het recept met wat ingrediënten die ik over had en ontstond een gezondere versie van bananenbrood.

Medium bananen werden large, suiker werd minder en een natuurlijke variant, bloem werd havermeel, boter werd beetje boter en olie. 


Resultaat: echt een lekkere bananencake/brood die zelfs een beetje luchtig was. Meestal is het zo’n dikke zware plak.

Bananenbrood a la gezonder
Bananenbrood a la gezonder

Bananenbrood een beetje gezonder

Benodigdheden:

  1. 3 grote rijpe bananen

  2. 30 gram olijf- of andere olie naar keuze

  3. 30 gram boter (restje toen was het op, vandaar ook olie)

  4. 100 gram havermeel (vermalen havermout) of bloem

  5. 3 theelepels bakpoeder

  6. mespuntje baking soda

  7. 2 large eieren

  8. 150 gram oersuiker (niet zo bang, natuurlijke suikervarianten bakken vaak met een verrassende karamelsmaak!)

  9. 2 theelepels lemoncurd (of een theelepel citroenrasp)

  10. snufje zout

  11. Eventueel geroosterde walnoten, maar dat  heb ik op verzoek van een van de huisgenoten niet gedaan.

bananenbrood bananencake a la gezond

Zo maak je Bananenbrood a la gezonder

  1. Verwarm de oven voor op 150 graden (hete lucht oven). Vet je bakblik in en bedek het met een dun laagje bloem of paneermeel.

  2. Klopt de boter, de olie en de suiker totdat het luchtig is. Klop nu één voor één de eieren hier doorheen. Door de olie ziet het er anders uit dan met alleen boter maar kijk maar op de foto hierboven; je klopt er veel lucht in.

  3. Prak de bananen en roer ze samen met de lemoncurd door het mengsel.

  4. Roer tenslotte hier de bloem, de baking soda met het bakpoeder doorheen.

  5. Het mengsel mag in de vorm en verdwijnt voor 75 minuten in de oven.

Soms bak ik gezond, meestal niet en soms een beetje. Gewoon omdat het leuk is om uit te proberen en er van te leren. Vandaag heb ik geleerd dat ik het lekkers gewoon moet presenteren en niet moet vertellen wat erin zit. Dat doe je bij de bakker tenslotte ook niet. Gelukkig maar want ik ben bang dat je dan best eens teleurgesteld zou worden.

Wat is jou meest avontuurlijke gezonde baksel?

#brood #cakes #fruit

0 opmerkingen

Gerelateerde posts