top of page

Gezonde chocolade pinda reep


Gezonde chocolade pinda reep
Zo verwend als we zijn; moeten we met enige regelmaat zoeken naar een gezond evenwicht in voeding. Dat geldt ook voor mij. Ik geniet van al dat lekkers, maar af en toe mag het een tijdje wel wat minder. Vorig jaar heb ik een paar maanden niet gesnoept, geen alcohol gedronken en ben ik minder koolhydraten gaan eten. Compleet de koolhydraten wegstrepen lijkt mij niets en een tussenvorm werkte prima bij mij. Omdat ik bijna geen vlees eet, ben ik in die tijd meer eiwitten gaan eten. Eiwitten zijn een belangrijke bouwstof en het geeft je een verzadigd gevoel.

Sinds die tijd heb ik ook altijd nootjes en pinda's in huis; de zoutvrije versie. Dat klinkt saai, maar het is gezonder en als je niet anders gewend bent dan werkt dat bij mij prima. Dagelijks een handje ongezouten noten of pinda's past overigens prima bij een gezond eetpatroon. Deze gezonde chocolade pinda reep is heel gemakkelijk om te maken, met slechts 2 ingrediënten kun je dat dagelijkse handje pinda's als een ware traktatie eten. Kies dan wel voor pure chocolade met een hoog gehalte cacao van minimaal 85%, want hier zit maar heel weinig suiker in.


Wil je het recept graag voor later bewaren op Pinterest? Dat kan eenvoudig via deze link.


Zoveel suiker bevat pure chocolade

Hoeveel suiker bevat pure chocolade?

Oei, ik schaam mij een beetje. Ik heb nog nooit goed op de verpakking van chocolade gekeken. Ik weet dat witte chocolade het meeste suiker bevat, melkchocolade iets minder en pure chocolade is de meest gezonde variant is van de drie. Ik verbaasde mij dan ook dat een blok "gewone" pure chocolade uit de supermarkt die ik regelmatig gebruik meer dan 50% suiker bevat. De halve reep is dus eigenlijk gewoon suiker!


Een verpakking pure chocolade 85% legde ik ernaast en deze bevat 14% suiker. Nog steeds niet weinig maar aanzienlijk minder.

Een gezondere keuze; ook bij een koolhydraatarm dieet

Op zich hoeft dit niet erg te zijn, bewustwording is prettig en in het vervolg ga ik bij gewone pure chocolade wellicht de hoeveelheid suiker iets minderen. Bij dit recept voor gezonde chocolade pinda reep koos ik bewust voor de donkere variant. Op die manier is het tussendoortje ook echt een iets gezondere keuze. Ook een fijn tussendoortje indien je koolhydraatarm eet.


Gezonde chocolade pinda reep

Gezonde chocolade pinda reep

Benodigdheden:

  1. 125 gram pure chocolade 85% of meer

  2. Ongezouten nootjes

  3. Siliconen vorm voor kleine cakejes of grote bakplaat met bakpapier


Eventueel toevoegen

  1. Chilipoeder

  2. Kaneel

Vul de vorm met gesmolten pure chocolade 85% of meer en pinda's

Gezonde chocolade pinda reep

  1. Elke vorm is geschikt om de gezonde repen te maken maar een siliconenvorm is ideaal omdat je het niet hoeft in te vetten en de repen er zonder problemen uitkomen. Hoe groot of hoe klein de vorm moet zijn bepaal je zelf. Heb je geen vorm voor kleine repen? Je kunt de gezonde chocolade pinda reep ook als een grote plak chocolade maken op een vel bakpapier en het in stukken breken. Dat smaakt net zo lekker!

  2. Breek de chocolade in stukken en verwarm het au bain marie in een pan.

  3. Voeg eventueel een snufje chilipoeder of kaneel toe.

  4. Schep in iedere vorm ongeveer een eetlepel chocolade en verdeel hier vrij snel een klein handje pinda's over.

  5. Duw minimaal aan, zodat de pinda's goed blijven zitten.

  6. Laat de chocolade stevig worden, dit gaat het snelste in de koelkast.

  7. Haal de pindarepen uit de vorm en bewaar ze goed afgesloten in een trommel.

Je kunt natuurlijk ook voor gezouten pinda's kiezen, maar zelf probeer ik uitsluitend ongezouten pinda's en nootjes te eten en dat is prima.
Gezonde chocolade pindareep
Je kunt de gezonde chocolade pinda reep ook als een grote plak chocolade maken op een vel bakpapier en het in stukken breken. Dat smaakt net zo lekker!
Gezonde chocolade pinda-bar recept

Gerelateerde posts

bottom of page