Glutenvrije en suikervrije muffins met bramen en amandelmeel


Glutenvrije en suikervrije muffins met bramen en amandelmeel

Ken je dat. Sommige ingrediënten koop je maar je bent er zo zuinig op, het is net een schat die je bewaard. Je bewaard het en bewaard het en dan is het ineens bijna verlopen. Deze schat moet snel verwerkt worden anders vindt het straks een plekje in de vuilnisbak.

Zo heb ik nog amandelpoeder in huis. Heel blij en zuinig ben ik ermee. Zo zuinig dat ik het bijna weg moet doen want anders is de zak té zwaar verlopen. Het is september en in mijn tuin heb ik maar 1 bramenstruik maar er komen kilo’s bramen vanaf. De laatste bramen zijn geoogst, de struik grotendeels gesnoeid.

In de glutenvrije keuken wordt tarwebloem vaak vervangen door amandelmeel. Het is een beetje een prijzige plaatsvervanger, maar het zorgt voor een nieuwe smaak ervaring en geeft personen die geen gluten mogen of willen eten toch de mogelijkheid wat lekkers te bakken; een glutenvrij recept.

Glutenvrije en suikervrije muffins met bramen en amandelmeel

Benodigdheden:

  1. 75 gram kokosolie

  2. 200 gram amandelmeel

  3. 75 ml. agave-siroop (van mij mag er nog wel meer siroop of suiker in, tja, je bent een zoetekauw of niet)

  4. 2 eieren

  5. 1 theelepel vanille extract

  6. 1 theelepel baksoda

  7. 1/2 theelepel wijnsteenbakpoeder/creme of tartar(te koop in natuurwinkel of in Amerikaanse winkeltjes)

  8. handje fruit, bijvoorbeeld verse bramen, aardbeien, bosbessen, frambozen. In de winter is fruit uit de diepvries ook een optie.

  9. Voeg niet of een minimaal puntje zout toe


Glutenvrije en suikervrije muffins met bramen en amandelmeel

Meng in een kom het amandelmeel, de bakingsoda, creme of tartar/wijnsteenbakpoeder door elkaar. Voeg de kokosolie toe. Bij ons is de temperatuur nog warm genoeg in huis, de olie is net niet vloeibaar en makkelijk te hanteren. In de winter zou ik de olie wat dichter bij de verwarming plaatsen zodat deze langzaam een beetje smeuïger kan worden.

Voeg de eieren, de siroop,  het vanille extract en eventueel heeeeeeel weinig zout toe. Meng het geheel goed door elkaar.

Voeg het gewassen fruit toe. Je kunt ook diepvriesfruit gebruiken.

Bewaar eventueel wat fruit voor de versiering na het bakken.

Vul de bakpapiertjes in je cupcake/muffinvorm en verdeel het deeg over 10 bakjes.

Op de foto hierboven zie je maar 1 ijslepel mix in de bakingcup maar ik voegde later nog wat meer deeg toe en hierdoor werd de muffin lekker een stuk hoger dan de vorm.

Bak de muffins 15-20 minuten op 150 graden.

Laat de muffins afkoelen, dan smaken ze lekkerder.

Eet ze binnen een paar dagen op. Je kunt ze in een luchtdichte doos of liever nog een glazen pot bewaren.

Nou moet ik eerlijk zijn. De muffins zijn lekker, maar….. er had van mij iets meer pit in gemogen. Een volgende keer zou ik zeker méér suiker toevoegen. Stukjes dadel, vijgen of abrikozen erdoorheen is ook zoet en geven de muffin een wat stevige bite. Het lijkt me nog lekkerder om geen kant en klare gemalen amandelen te gebruiken maar amandelschaafsel. Dit rooster je in een oven en maalt ze in een keukenmachine of een staafmixer. De geroosterde amandelen zullen meer meer smaak geven. Persoonlijk, gebruik ik mijn amandelmeel liever voor: Macarons, love them.  En gelukkig heb ik nog meer amandelmeel dat tegen de datum loopt. Lang leve de oven. Hij mag weer aan.


Glutenvrije en suikervrije muffins met bramen en amandelmeel

Bron: focus on foodies. Bij focus on foodies geeft Lianne je veel informatie over glutenvrije en suikervrije recepten.

#glutenvrij #muffins #suikervrij

0 opmerkingen

Gerelateerde posts