Gezonde kwarktaart als ontbijt maken


Gezonde kwarttaart als ontbijt maken
Eigenlijk was ik van plan om kleine ontbijttaartjes te maken. Kleine taartjes met de ingrediënten waarmee we in Nederland vaak ontbijten: yoghurt of kwark met fruit en muesli. De bodem wilde ik graag maken alsof het “overnight oats” was: healty  & ongebakken.  Als je de bovenkant met kwark en fruit maakt, is het wel zo leuk als het zo stevig is als een echte kwarktaart. Kleine taartjes? Ik had niet genoeg taartringen. Een grote taart is het dus geworden en ik vind het echt een aanrader!


Je kunt dit taartje dus eten als een alledaags gezonde keuze, maar je zou het zelfs als ontbijt kunnen eten. Lekker!


Maak bij dit taartje je eigen keuzes: volle-, magere of vegan kwark, wel of geen suiker, gelatine of agar agar

Jij bepaald natuurlijk hoeveel je eet, maar je kunt eigenlijk veel meer keuzes maken dan je wellicht denkt. Neem bijvoorbeeld de kwark. Kies je voor magere kwark of volle kwark. Misschien heb je wel liever soyakwark.  Voeg je veel suiker toe aan je kwarklaag of maar een klein beetje; jouw smaak bepaald.


Natuurlijk kan dit ook honing, kokosbloesemsuiker of een andere suiker zijn. Ik gebruikte gelatine omdat dit lekker makkelijk werkt, maar je kunt ook kiezen voor het plantaardige agar agar.



De bodem is niet gebakken. Dit heb ik bewust gedaan. Net als “overnight oats” krijgt het havermout en de nootjes de mogelijkheid om een nacht te staan. Het vocht uit de kwark zal de bodem “voor bewerken”, waardoor het makkelijker door onze darmen verteerd kan worden. Daarom maakte ik de taart een avond ervoor.


Wil je de taart niet als ontbijt, dat kan natuurlijk ook! De kwarktaart heeft wel een uur of 2-3 de tijd nodig om stevig te worden.


Gezonde kwarttaart als ontbijt maken

Gezonde kwarktaart als ontbijt maken


Benodigdheden voor springvorm van 18 cm:

Bodem:

  1. 60 gram pruimen, mooie Majool dadels zou ook lekker zijn

  2. 50-60 gram noten naar smaak of op voorraad

  3. 60 gram havermout

  4. flinke snuf kaneel



Kwarklaag:

  1. 500 gram kwark naar keuze

  2. 150 gram diepvries frambozen

  3. 5 blaadjes gelatine

  4. 1/2 theelepel vanillepoeder  (of merg van halve peul)

  5. 0-50 gram suiker of suiker naar eigen keuze (proeven!)


Gezonde kwarttaart als ontbijt maken


Bereiding gezonde kwarktaart als ontbijt maken

De raw bodem is een keukenmachine heel handig. Doe alle ingrediënten hierin en maal de mix tot je hem fijn genoeg vindt. Heb je geen keukenmachine? Misschien kan een blender of koffiemolen het havermout en de nootjes malen. De pruimen of dadels krijg je hier denk ik niet mee fijn. Deze zou ik dan heeeeeel fijn snijden met een scherp mes. Behalve dat de gedroogde vruchten wat smaak geven, zoetheid en gezond zijn voor de stoelgang, plakt het de ingrediënten ook goed aan elkaar.



Bekleed een springvorm en bedek de bodem met het mengsel. Druk het goed aan.


Gezonde kwarttaart als ontbijt maken

Week de blaadjes gelatine in koud water. Het beste is om de gelatine hier tijd voor te geven, maar ik geef toe dat ik die tijd vaak niet neem en de blaadjes na 15 minuten uit het water haal. Als de gelatine niet genoeg water heeft kunnen absorberen, dan haalt het vocht uit je gebak. Bij sommige recepten kan je baksel dan wat droog worden, maar bij deze kwarktaart heb ik daar niets van gemerkt.


Haal je gelatine te vroeg uit het water, dan zal het vocht uit je gebak onttrekken

Verspreid rondom de bakvorm op de bodem frambozen. Mijn frambozen waren ontdooid zodat ik ze wat makkelijker door het kwark kon mixen. Pas op het allerlaatste moment besloot ik ze rondom de vorm te spreiden. De frambozen die over zijn worden in een klein pannetje verwarmd. Druk als de frambozen wat fijn als ze warmer. Zo komt het vocht uit het fruit. Als het zacht is en kookt, mogen de uitgeknepen blaadjes gelatine erbij, roer goed door.


Mix de kwark los met de vanille. Mix het fruit-gelatinemengsel door de kwark en voeg eventueel suiker naar smaak toe.


Zoet willen eten is vaak een verwachtingspatroon in je hoofd

Eerlijk is eerlijk. Ik gebruikte zelf 45 gram suiker door de kwark. Bij de eerste hap miste ik even de suiker. Bij de tweede hap was dat eigenlijk over. Zoet willen eten zijn niet alleen je smaakpapillen, het is ook een verwachtingspatroon in je hoofd. Heerlijk, zonder schuld kunnen ontbijten.


Gezonde kwarttaart als ontbijt maken

Zondagochtend ontbijt

Maak de taart eens op een zaterdagavond. Wat een verrassend ontbijt kun je dan op zondagochtend serveren. Hmmm,  je eet alles wat je nodig hebt: fruit, vezels, eiwitten, voedzame koolhydraten. Met een kopje koffie erbij kan mijn dag op die manier niet meer stuk!


#gezondekeuze #havermout #ontbijt #taart

2 opmerkingen

Gerelateerde posts