Koolhydraatarme tosti met bloemkool


Koolhydraatarme tosti met bloemkool
Koolhydraatarme tosti met bloemkool
Langdurig koolhydraadarm eten? Nee, dat zou ik echt niet kunnen. Ik heb het wel eens overwogen om zonder koolhydraten te gaan lijnen, maar ik kan echt niet zonder een knapperig broodje, een heerlijke pasta en zelfs bonen zou ik dan moeten ik laten staan.

Daarbij ben ik geen vlees- en visliefhebber en dan wordt zo’n dieet wel een hele grote uitdaging. Maar ik hou wel van uitdagingen uitproberen. Ik lees steeds vaker dat pizzabodems gemaakt zijn van bloem, bietjes of zelfs spinazie. En dus ging ik het voor je uitproberen: een koolhydraat arme tosti met bloemkool als basis.

Een verrassend ontbijt of lunch

Een koolhydraat arme tosti met bloemkool? Goed idee toch en niet alleen bij een koolhydraat-arm dieet. Het bevat ook lekker veel groenten op een verrassende plek: het ontbijt of lunch.

Ik ging aan de slag. Eerst moest het brood gemaakt worden. Dat bekendet dat ik de bloemkool heel fijn tot een soort bloemkoolrijst moest malen. Dat ging prima met de kleine keukenmachine. Ik denk niet dat dit iets is voor de staafmixer, wellicht wel voor een hakmolen of hak de bloemkool handmatig heel fijn.


Ingredienten voor koolhydraat arme tosti met bloemkoolKoolhydraatarme tosti met bloemkool
Ingredienten voor koolhydraatarme tosti met bloemkool

Koolhydraatarme tosti met bloemkool

Benodigdheden 2 stuks:

  1. 500-600 gram bloemkool (eventueel kun je het vocht iets uitknijpen met een theedoek)

  2. 50-75 gram Parmezaanse kaas of kaas naar keuze

  3. 2 eieren Medium of 1 groot ei

  4. Groene kruiden naar keuze, bijvoorbeeld basilicum of peterselie

  5. peper of chilipoeder

  6. zout

  7. Plakjes cheddar om te smelten

  8. eventueel ham

  9. olijfolie

  10. tosti-ijzer

Koolhydraatarme tosti met bloemkool

Koolhydraatarme tosti met bloemkool

  1. Snij de bloemen van de bloemkool af en maak ze schoon.

  2. Snij met de keukenmachine de bloemkool-roosjes fijn. Je kunt het ook in sommige supermarkten kopen als “bloemkoolrijst” maar dat is vrij prijzig.

  3. Doe de bloemkool in een kom met de ei, de Parmezaanse kaas, het peper, zout en de groene kruiden. Roer het geheel goed door.

  4. Vorm van de bloemkoolmix 2 vierkante “broodjes” en bak ze op een zacht tot medium vuur in een pan.

  5. Draai ze na ongeveer 3-4 minuten om als ze licht beginnen te bruinen en bak nu de andere kant. Om de plakken om te keren heb je een brede spatel nodig.

  6. Herhaal dit nog een keer. Je hebt nu 4 bloemkoolbroodjes.

  7. Leg 1 of 2 licht goudbruin kleurige plakken in een tosti-ijzer en bedek het met een plak cheddar smeltkaas. Leg hier opnieuw een “plak bloemkool” op en bak de tosti goudbruin.


Koolhydraatarme tosti met bloemkool


Brood zonder granen maar met bloemkool: heerlijk van smaak

Ik vond de koolhydraatarme tosti met bloemkool erg lekker. Is het vergelijkbaar met brood? Het eet wel op dezelfde herkenbare manier maar is een stuk minder stevig.

Eet je koolhydraatarm?

Dan vind ik het een ideaal recept. Wil je graag meer groente eten, dan is het ook een aanrader. Maar het maken van de tosti van bloemkoolrijst kost je wel wat meer dan dan eenvoudig een boterham uit je keukenkastje halen.

#gezondekeuze #koolhydraatarm

0 opmerkingen

Gerelateerde posts