Walnoten havermoutbrood met spinazie


Walnoten havermoutbrood met spinazie

Groente in brood. De een gruwelt ervan, maar ik vind het er leuk om toe te passen. Omdat het gezond is? Misschien een beetje; maar zoveel groente is het nu ook niet per plakje. Groente doorbreekt de gebruikelijke kleur en smaak. Van dat ene blokje per sneetje brood word je niet veel gezonder worden, maar het is een mindset om overdag vaker wat meer in groente te denken en te gebruiken bij maaltijden. Daarbij is de combi met walnoten en wat fijn gemalen havermout echt heel erg lekker in het brood.


Ongemerkt toch iets meer groente naar binnen.


Om het brood iets voedzamer te maken heb ik voor een klein deel de bloem vervangen door gemalen havermout. Voor de mooie ronde smaak en kruim gebruikte ik tevens koffiemelk. Heb je dat niet in huis, gebruik dan (volle) melk.

Diepvries spinazie gebruiken voor Walnoten havermoutbrood met spinazie


Walnoten havermoutbrood met spinazie

enodigdheden voor 1 brood:

Mijn bakvorm is 20 cm geeft een hoog brood. Een langer blik geeft een iets lager brood.
  1. 250 gram spinazie uit de diepvries

  2. 400 gram bloem

  3. 50 gram gemalen havermout (maal je met b.v. een koffiemolen)

  4. 1 medium ei

  5. 10 gram suiker

  6. 10 gram droge gist

  7. 150 ml volle koffiemelk

  8. 75 gram gehakte walnoten

  9. 9 gram zout

  10. Snuf peper

  11. Snuf nootmuskaat


Walnoten havermoutbrood met spinazie rijst in bakvorm

Zo maak je gezonde brood:

  1. Ontdooi de blokjes spinazie. Bewaar het vocht apart, dit gebruik je later in het brood. Straks met het kneden gebruik je een deel en ook later kun je nog wat vocht toevoegen als het deeg te droog is. Niet iedere spinazie is hetzelfde, dus een recept tot op de gram is niet goed mogelijk.  Bedek je bakblik met bakpapier. Er steken bij mij vaak een paar flappen uit, maar dat maakt het later makkelijker om het brood uit de vorm te halen.

  2. Maal de havermout (bv. met een koffiemolen) of gebruik eventueel volkorenmeel als dit niet lukt. Meng de bloem, het gist, suiker, zout, peper, nootmuskaat, de ontdooide spinazie met de helft van het vocht, de koffiemelk en het ei tot een soepel deeg. Is je deeg te stevig, voeg dan nog wat vocht toe. Is het te zacht, voeg dan nog minimaal wat bloem bij.

  3. Het kneden duurt als snel zo’n 15 minuten. Zelf gebruik ik hier altijd de broodmachine voor of de keukenmachine. Voeg op het laatst de stukjes walnoot toe.

  4. Laat het deeg een klein uurtje rijzen tot het bijna verdubbeld is. Druk je deeg plat, vouw de zijkanten naar binnen en rol het deeg op zodat het in de bakvorm past. De naad gaat onderin.

  5. Strooi een beetje havermout aan de buitenkant van je deeg, om je korst straks er nog lekkerder uit te laten zien. Leg het deeg in de bakvorm en laat het nogmaals een uur rijzen.

  6. Verwarm de oven voor op 200 graden bij een hete lucht oven of op 220 graden bij een oven met boven- en onderwarmte.

  7. Verhuis het bakblik naar de oven. Zet de temperatuur na 10 minuten 10 graden lager. Haal na 15 minuten het brood uit de bakvorm (dus na in totaal 25 minuten bakken). Omdat er stukken bakpapier uit de vorm steken, gaat dat heel makkelijk. Zet temperatuur opnieuw 10 graden lager. Bak het brood nog 5-10 minuten tot het er mooi van kleur uitziet.


Walnoten havermoutbrood met spinazie

Haal het walnoten havermoutbrood met spinazie uit de oven en laat het iets afkoelen voor je het eet. Beleg het met kaas, vleeswaren of een laagje boter. Hmmmmmm!




Het verlagen van temperatuur deed ik omdat de nootjes bovenop anders erg donker werden.

Walnoten havermoutbrood met spinazie


#brood

0 opmerkingen

Gerelateerde posts