Geraspte kokos vs kokosmeel vs kokoschips


Geraspte kokos vs kokosmeel vs kokoschips

Naast kokosmelk, kokoswater en gecondenseerde kokosmelk zijn er ook diverse fijne droge kokosproducten verkrijgbaar. Ik gebruik ze graag om meer smaak te geven aan mijn baksels, om een glutenvrij recept te houden, maar ook om het op een natuurlijke manier te zoeten en versieren. Wanneer koop je wat? Geraspte kokos vs kokosmeel vs kokoschips.

Kokos is een ideaal ingrediënt. Het zit vol vezels en is eiwitrijk. Kokos zoet je baksel, maar geeft een stabielere suikerspiegel dan gewone geraffineerde suiker. Daarbij ben je iets langer verzadigd. Een ideale combi dus onder andere met havermout die deze eigenschappen ook heeft.


Geraspte kokos vs kokosmeel vs kokoschips

Kokoschips

Kokoschips: zelf koop ik mijn kokoschips bij de AH, maar steeds meer supermarkten en biowinkels verkopen het. Bij AH is het raw en biologisch. Ik eet het natuurlijk niet als chips, hoewel ik er wel van snoep als ik het gebruik in mijn recepten. Meestal rooster ik de kokoschips ongeveer 12-14 minuten in een oven van 160 graden tot het iets bruint. Kokoschips is ook heerlijk om toe te voegen aan homemade granola of studentenhaver. Het zoet en pimpt je ontbijt met yoghurt, vers fruit of havermout eens met wat kokos.


Geef je kind eens een klein schaaltje kokoschips in plaats van steeds een doosje krentjes. Ze vinden het heerlijk!


Geraspte kokos

Deze versie gebruik ik het meest want ik hou van de smaak van kokos. Ik koop geraspte kokos bij de toko, want dat scheelt de helft in prijs. Bij de toko kost 500 gram geraspte kokos 2,19 en een kilo voor 3,99. Soms roer ik wat geraspte kokos in warme koekenpan tot het een beetje bruin wordt. Hiermee versier ik dan de bovenkant van gebak. Eigenlijk net zoals je soms poedersuiker gebruikt om iets een beetje te pimpen, wat minder saai te maken. Tevens laat je op die manier zien wat er in je baksel zit. In een van mijn meest populaire recepten met kokos zit geraspte kokos. Het is de grote chewy kokoskoek.


Zoet je havermout, yoghurt of overnight oats met een paar eetlepels geraspte kokos in plaats van suiker

Kokosmeel

Eet je glutenvrij? Of wil je graag wat minder gluten gebruiken? Vervang een deel van je gebruikelijke meel door kokosmeel. Kokosmeel kan wel iets rijzen met bakingsoda of bakpoeder, maar het zal minder luchtig zijn dan met tarwe.  Je zou wel een deel van tarwe kunnen vervangen om gluten te minderen. Kokosmeel is ideaal bij koekjes, pannenkoeken, gezonde repen, brownies, healty balletjes, de bodem bij een no bake taart.



Vervang je meel door kokosmeel? Doe dit dan niet 1:1.  Vervang 200 gram bloem door ongeveer 60-80 gram kokosmeel. Je hebt dus veel minder nodig.

Geraspte kokos vs kokosmeel vs kokoschips

Wat is de overeenkomst tussen een aardappel en een kokosnoot?

Tot slot: grappig, voor ons staat de kokosnoot voor exotisch, luxe en lekker. In landen als Sri Lanka en de Filipijnen is de kokosnoot eigenlijk nog gewoner dan onze aardappel. Zien ze een kokosnoot op de grond liggen, dan rapen ze hem niet eens op. Wil je meer weten over kokosnoten; wat is het verschil tussen de oranje en de groene kokosnoot & meer over de hype met kokoswater? Dit filmpje van de Keuringdienst van waarde is erg leuk en leerzaam om te zien.


Heb jij nog tips?

Lekkere recepten met een link? Laat het hieronder dan weten. Zo helpen we elkaar een handje.

Bewaren

#gezondekeuze #ingredient #zoet

0 opmerkingen

Gerelateerde posts